آیا بحران کمبود کانتینر در سراسر جهان مدت طولانی است؟
نوشته شده توسط : خبرگزاری ایرانی

سیستم حمل و نقل جهانی در حال حاضر یک بحران منحصر به فرد و غیر منتظره را تجربه می کند. وقایع خارق العاده و ناگهانی حوادث ناشی از بیماری همه گیر منجر به بحران شدید کمبود کانتینر شده است. این وضعیت را می توان به عنوان یک وضعیت جهانی طبقه بندی کرد ، زیرا کمبود کانتینر در تمام زنجیره های تأمین تأثیرات ناگهانی دارد و تجارت بین المللی را اساساً مختل می کند. کمبود کانتینر در مکان های مناسب در طول مرحله بهبود تأثیر زیادی بر نرخ داشت. فعالان بازار اعلام می کنند که هزینه حمل و نقل از حدود 1500 دلار به 6000 تا 9000 دلار به ازای هر کانتینر در فوریه سال جاری افزایش یافته است. همچنین کمبود کانتینر باعث افزایش قیمت جدید کانتینرها می شود ، زیرا تولیدکنندگان تقاضا برای دریافت هزینه اضافی را می دانند. تولیدکنندگان کانتینر چینی که بر بازار مسلط هستند ، اکنون ظرف 2500 دلاری را برای یک کانتینر جدید هزینه می کنند ، این در حالی است که سال گذشته 1600 دلار بود. در شش ماه گذشته ، نرخ اجاره کانتینر نیز حدود 50 درصد رشد کرده است.

این بحران به چهار دلیل اصلی بوجود آمده است. اولاً ، به دلیل کاهش تعداد کانتینرهای موجود ، ثانیا ، از آنجا که اکثر بنادر متراکم هستند زیرا از کاهش نیروی کار رنج می برند ، ثالثاً به دلیل کاهش تعداد کشتی های فعال ، و چهارم ، از آنجا که قابل توجه است تغییر در احساس خرید مشتری.

یک "قو سیاه" واقعی در اواسط سال گذشته به جایی رسیده است. کانتینرهایی از آسیا به آمریکای شمالی فرستاده شدند ، اما به دلیل محدودیت های COVID-19 ، تقریباً هیچ چیز در جهت مخالف حرکت نکرد. از آنجا که آنها علاقه ای به این موضوع نداشتند ، شرکت های حمل و نقل به بازده ظروف خالی توجه نکردند. عدم تقارن موجود در عرضه ، به یک عدم تعادل هیولا تبدیل شده است.

علاوه بر این ، در بنادر آمریکا کمبود نیروی کار فاجعه بار وجود داشت. و این فقط در مورد اسکله و انبار نبود. به دلیل محدودیت های مرزی ، کار گمرک نیز تا حدی به حالت تعلیق درآمد.

اگرچه چین صادرات را زودتر از سایر کشورهای جهان از سر گرفت ، اما سایر کشورها با محدودیت ها و کاهش نیروی کار روبرو بودند و همچنان نیز با آن روبرو هستند. در حال حاضر 40 درصد عدم تعادل در آمریکای شمالی وجود دارد. این به این معنی است که از هر ده کانتینر فقط چهار فروند ارسال می شود ، در حالی که شش در بندرهای ورودی باقی مانده اند. با تجارت بین چین و ایالات متحده به طور متوسط ​​900000 TEU (واحد معادل 20 فوت) در ماه ، عدم تعادل مطلق ظرف کاملاً بزرگ است. علاوه بر این ، طبق گفته شرکت مشاور دکارت داتاماین ، محموله های فعلی در بالاترین حد خود قرار دارند. در سه ماهه اول ، حجم آنها 23.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بحران حمل و نقل کانتینر از طرق مختلف حوزه های مختلف تجاری را تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال ، حمل و نقل کالاهای با ارزش مانند محصولات مهندسی مکانیک ، الکترونیک و تجهیزات رایانه ای حداقل تحت تأثیر قرار گرفت. اما برای سایر کالاها ، به ویژه برای صنعت نساجی آسیا ، افزایش هزینه های حمل و نقل عواقب شدیدتری داشت. صادرکنندگان استدلال می کنند که افزایش شدید نرخ حمل و نقل منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه های نساجی شده است که با حاشیه کم کار می کنند. تاخیر و کمبود کانتینر باعث افزایش قیمت ها می شود. در آسیا تاخیرهای تحویل به چندین هفته می رسد و بسیاری از شرکت ها را مجبور به مذاکره در مورد افزایش قیمت با خریداران می کند.

مشاور صنعت حمل و نقل Alphaliner می گوید که شرکت های حمل و نقل می توانند 0.66 دلار برای یک کانتینر 40 متری در هر مایل دریایی از شانگهای به لس آنجلس در مقابل کمتر از 0.10 دلار در راه بازگشت دریافت کنند. قیمت های حتی بهتر برای مسیر شانگهای به ملبورن با 0.88 دلار یا از شانگهای به سانتوس با 0.75 دلار در دسترس است. این تفاهم وجود دارد که کانتینرهای خالی باید به آسیا تحویل داده شود تا شرکت های حمل و نقل بتوانند به کار خود ادامه دهند. مسیرهای تجاری از آسیا به ایالات متحده بسیار سودآور شده است به طوری که شرکت های حمل و نقل حتی قبل از ارسال کانتینر به آسیا منتظر بار نمی مانند ، به خصوص هنگامی که بار در بندر وجود ندارد.

با گزارش هایی مبنی بر افزایش ازدحام و کمبود کانتینر به بنادر اصلی چین ، مقامات چینی خواستار همکاری برای تهیه کانتینر بیشتر و نرخ حمل و نقل کمتر هستند. آنها اخیراً از بنادر و انجمن های حمل و نقل خواسته اند تا با شرکت های حمل و نقل بین المللی برای رفع کمبود کانتینر همکاری کنند. مقامات چینی هنگام سخنرانی در کنفرانسی که به میزبانی وزارت حمل و نقل برگزار شد ، گفتند که انجمن بنادر و بندرهای چین (CPHA) و انجمن صاحبان کشتی چین (CSA) باید کمبود کانتینرهای حیاتی در تجارت خارجی را کاهش دهند. این وزارتخانه اذعان کرد که احیای تجارت ، که سال گذشته آغاز شد ، به کمبود کانتینر کمک کرد. با این حال ، آنها همچنین بازگشت کند کانتینرها از آمریکای شمالی به آسیا را یکی از دلایل کسری فعلی آنها در چین عنوان کردند.

منبع: https://www.aryabaron.com/





:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: