7 نکته در مورد نحوه یادداشت برداری بهتر
نوشته شده توسط : خبرگزاری ایرانی

در یک دوره روانشناسی آموزشی در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ایالتی فلوریدا ، استاد من به دانشجویان اجازه یادداشت برداری نداد. وی استدلال کرد که یادداشت برداری باعث می شود دانش آموزان در مورد درس تأمل نکنند.

با این حال ، استاد همچنین فکر کرد که دانش آموزان برای بررسی بعداً برای امتحانات به مجموعه یادداشت های خوبی احتیاج دارند. بنابراین وی در ادامه هر درس ، یادداشت های کاملی را در اختیار دانشجویان قرار می داد. اکثر دانشجویان از این ترتیب استقبال می کنند. اما من این کار را نکردم. من یک یادداشت بردار فراوان بودم که به ارزش ضبط یادداشت های خود اعتقاد داشتم.

بنابراین ، من به جای اطاعت از ممنوعیت یادداشت برداری استاد ، در پشت کلاس نشستم و مخفیانه یادداشت برداری کردم ، و هر وقت که استاد نگاه را به تب نگاه می داشت ، با تب و تاب روی یک دفترچه یادداشت کوچک خط می زدم - تا اینکه سرانجام دست قلم گرفتار شدم و مجبور شدم از نوشتن یادداشت کنم. نامه ای برای یک دوست به خانه این قسمت من را بر آن داشت تا یادداشت برداری را مطالعه کنم - کاری که من در چهار دهه گذشته انجام داده ام. هدف من تعیین ارزش یادداشت برداری و نحوه بهترین یادداشت برداری بوده است. در اینجا هفت نکته یادداشت برداری وجود دارد.

1. یادداشت برداری کنید
دانش آموزانی که در طول یک درس یادداشت برداری می کنند ، بیشتر از کسانی که بدون یادداشت برداری به درس گوش می دهند ، به موفقیت دست می یابند. دلیل این امر آن است که عمل یادداشت برداری باعث خستگی می شود و توجه را بیشتر از گوش دادن بدون یادداشت برداری ، به ایده های درس متمرکز می کند.

ارزش اولیه یادداشت برداری ، بیشتر در محصول است تا فرآیند ، در بررسی بیشتر از ضبط است. دانش آموزانی که یادداشت ها را ضبط و سپس مرور می کنند تقریباً همیشه بیشتر از دانش آموزانی که یادداشت ها را ضبط می کنند اما مرور نمی کنند ، به موفقیت بیشتری می رسند.

2. یادداشت های کامل را یادداشت کنید
هرچه دانش آموزان یادداشت های بیشتری را ثبت کنند ، موفقیت بالاتری نیز کسب می کنند. اما بسیاری از دانش آموزان یادداشت بردار ناقص هستند و معمولاً فقط یک سوم ایده های مهم درس را در یادداشت ها ثبت می کنند.

یادداشت برداری ناقص شاید به دلیل محدودیت های انسانی باشد. نرخ سخنرانی بین 120 تا 180 کلمه در دقیقه کاهش می یابد ، اما اکثر افراد فقط می توانند کسری از این کلمات را در دقیقه بنویسند یا تایپ کنند.

3- یادداشت های مفصلی یادداشت کنید
دانش آموزان در واقع با توجه به ایده های اصلی یک درس کاملاً موفق هستند. آنها هنگام یادداشت کردن جزئیات حیاتی یک درس متزلزل می شوند. برای مثال فرض کنید یک مربی می گوید:

"حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدودی دارد (سطح 1). ظرفیت آن فقط هفت مورد است (سطح 2). ظرفیت را می توان با تقسیم اطلاعات به بیت های کوچکتر افزایش داد (سطح 3). به عنوان مثال ، یک شماره تلفن 10 رقمی را می توان به سه بیت کوچکتر ، 560-642-1894 تقسیم کرد و به راحتی در حافظه کوتاه مدت نگه داشت (سطح 4). "

در یک مطالعه که جزئیات گمشده را بررسی کرد ، دانش آموزان حدود 80٪ از ایده های اصلی یک درس (سطح 1) را ذکر کردند ، اما به تدریج جزئیات زیردست کمتر است: 60٪ ایده های سطح 2 ، 35٪ ایده های سطح 3 و فقط 11٪ ایده های سطح 4 . دانش آموزان به ویژه مثال ها را از یادداشت ها حذف می کنند حتی اگر مثال ها برای درک ایده های درس بسیار مهم باشند. یک مطالعه نشان داد که دانش آموزان فقط 13٪ از نمونه های درس را ثبت کرده اند.

منبع: https://www.rathgraphic.com/sarresid-tabrik.html

4- به دنبال نشانه های یادداشت برداری باشید
دانشجویان باید مراقب نشانه های سخنرانی باشند که نشان دهنده اهمیت ایده یا سازماندهی و یادداشت برداری است.

نشانه های مهم می توانند کلامی باشند ، مانند زمانی که یک مربی می گوید ، "به این توجه داشته باشید" یا "این واقعاً حیاتی است". گاهی اوقات ، آنچه گفته می شود نیست بلکه نحوه گفتن آن است. به عنوان مثال ، یک مربی ممکن است یک نکته مهم را بلندتر یا نرمتر از نکات کم اهمیت بگوید ، آن را تکرار کنید یا بعد از آن مکث کنید تا تأثیر بگذارد.

سیگنال های غیرکلامی نیز وجود دارد ، مانند اشاره ، کف زدن یا یک نگاه سوراخ کننده که دانش آموزان را به عقاید مهم نشان می دهد.

نشانه های سازمانی شامل جملاتی است که سازماندهی درس را آشکار می کند ، مانند "بیایید در ادامه در مورد سه قسمت اتم بحث کنیم" یا "بیایید به دو محدودیت نظریه ریسمان بپردازیم." توجه به نشانه های سازمانی می تواند 45٪ جزئیات بیشتر به یادداشت های دانشجویان اضافه کند.

5. یادداشت های خود را اصلاح کنید
یادداشت برداری مدت هاست که یک فرایند 2-R در نظر گرفته شده است: ضبط و بررسی.

تحقیقات اخیر گام سوم R را نشان داده است: تجدید نظر ، که بین ثبت و بررسی رخ می دهد.

تجدیدنظر باید به زودی پس از سخنرانی یا حتی در حین سخنرانی هنگامی که مربی مکث می کند ، انجام شود. در طول تجدید نظر ، دانش آموزان باید سعی کنند از یادداشت های موجود برای یادآوری و اضافه کردن ایده های درسی از دست رفته استفاده کنند.

یک دانش آموز در یک کلاس روانشناسی ممکن است یادآوری کند که "حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدودی دارد." هنگام تجدید نظر ، این یادداشت ممکن است به دانش آموز کمک کند تا این جزئیات مربوطه را به یاد آورد: "حافظه کوتاه مدت فقط هفت مورد را در خود جای داده است." این ایده درس اضافی سپس در هنگام تجدید نظر به یادداشت ها اضافه می شود.

6. تکرار سخنرانی ها
دانش آموزان باید از درسهایی که بصورت آنلاین ارسال شده است ، استفاده کنند و آنها را بیش از یک بار مشاهده کنند تا یادداشت برداری را به حداکثر برسانند. به این دلیل که وقتی دانش آموزان یک درس را چندین بار مشاهده می کنند ، یادداشت های کامل تری را ضبط می کنند و موفقیت خود را افزایش می دهند. در یک مطالعه ، دانش آموزانی که یکبار در حال مشاهده یک درس بودند ، حدود 38٪ جزئیات درس را در یادداشت ها ثبت کردند. کسانی که این درس را دو یا سه بار مشاهده کردند ، به ترتیب حدود 53٪ و 60٪ جزئیات درس را ثبت کردند. گروه چهارم این درس را یک بار مشاهده کردند اما می توانستند مکث کنند ، عقب بروند و به سرعت بخواهند که درس را بخواهند و حدود 65٪ از جزئیات درس را ضبط کردند.

در کلاس هایی که دروس به صورت آنلاین ارسال نمی شود ، دانش آموزان می توانند از طریق ضبط تلفن با تلفن های هوشمند خود اجازه ضبط را بگیرند تا امکان مشاهده بیشتر آنها فراهم شود.

7. یادداشت های دستی بنویسید
دو دلیل وجود دارد که دانش آموزان باید به جای لپ تاپ ، یادداشت برداری کنند. اول ، تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که در کلاس از لپ تاپ استفاده می کنند زمان قابل توجهی را با چند وظیفه سپری می کنند و منجر به محدود شدن یادداشت برداری و موفقیت کمتر می شوند. دانشجویان چند وظیفه ای چک کردن نامه (81٪) ، وب گردی (43٪) ، بازی کردن (25٪) و استفاده از لپ تاپ برای سایر اهداف غیر کلاس (35٪) را گزارش کردند. در مجموع ، دانش آموزان بیش از نیمی از دوره معمول کلاس را با استفاده از لپ تاپ برای مواردی که هیچ ارتباطی با کلاس ندارند ، می گذرانند. همان مطالعه نشان داد که استفاده از لپ تاپ باعث حواس پرتی دانشجویان اطراف نیز می شود.

دوم ، تحقیقات نشان داده است که نتهای لپ تاپ از نتهای دست بلند پایین ترند. نت های لپ تاپ بیشتر از کلمات کلمه ای نسبت به نت های بلند است و یادداشت برداری کلمه به کلمه با یادگیری کم عمق و بی معنی همراه بوده است. علاوه بر این ، دارندگان یادداشت های لپ تاپ در یادداشت برداری از اطلاعات مهم گرافیکی ، مانند نمودارها ، نمودارها و تصاویر ، که دارندگان یادداشت بلند دستی به راحتی در یادداشت ها ضبط می کنند ، کوتاهی می کنند. از آنجا که یادداشت های بلند مدت از نظر کیفی بهتر از یادداشت های لپ تاپ هستند ، بررسی آنها منجر به موفقیت بالاتر از بررسی یادداشت های لپ تاپ می شود.





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: