سبک های مختلف یادداشت برداری
نوشته شده توسط : خبرگزاری ایرانی

اکنون ما برخی از سبک های معروف یادداشت سخنرانی را که مردم با موفقیت از آنها استفاده کرده اند ، به شما معرفی خواهیم کرد. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این سبک ها مربوط به استفاده از قلم و کاغذ است ، زیرا با لپ تاپ شما عمدتا به یک ساختار خطی (مثلاً طرح کلی) محدود می شوید که می توانید آن را اصلاح یا اضافه کنید.

سیستم یادداشت برداری کرنل

سیستم یادداشت برداری کرنل فرمت متراکم سازی و سازماندهی یادداشت ها بدون نیاز به بازخوانی مجدد ، با تقسیم کاغذ به بخشهای خاص است. شش جنبه اصلی در سیستم وجود دارد:

1. نام ، تاریخ ، عنوان: هر بار که سری جدید یادداشت ها را شروع می کنید ، باید نام کار (به عنوان مثال سخنرانی یا خواندن کتاب درسی) ، تاریخ و عنوان / عنوان / عنوان فرعی را ضبط کنید.

2. ضبط: این روند یادداشت برداری واقعی است. جالب است بدانید که این م componentلفه فقط 1/6 از کل روش را اشغال می کند و نشان می دهد که بررسی و تأمل در فرآیند یادداشت برداری بسیار مهم است.

آ. کاغذ خود را به سه بخش تقسیم کنید (ستون 2 اینچ در سمت چپ - برای "نشانه ها" ؛ 6.5 اینچ "فضای اصلی" در سمت راست - برای یادداشت برداری ؛ ستون 2 اینچی در پایین برای جمع بندی).
ب در طول سخنرانی یا هنگام خواندن ، یادداشت ها را در "فضای اصلی" یادداشت کنید. هر بار نکته اصلی جدیدی وجود دارد ، از چند خط صرف نظر کنید.

3. س Quesالات: پس از اتمام کلاس و ترجیحاً در اسرع وقت ، برخی از س questionsالات را که بر اساس یادداشت های خود تنظیم کرده اید ، فرموله کنید. آنها را در ستون سمت چپ (ستون نشانه) بنویسید. اگر در حال خواندن کتاب درسی هستید ، این سالات ممکن است مسائلی باشد که از مطالب خواندن درک نکرده اید ، یا مواردی است که امیدوارید مربی در کلاس آنها را پوشش دهد. در این بخش همچنین ممکن است بخواهید نکات اصلی را که احساس می کنید به ویژه قابل توجه هستند (به عنوان نشانه های اضافی) پرچم گذاری کنید.

4. بخوانید: یادداشت های خود را بپوشانید - به طور خاص ، قسمت سمت راست صفحه خود را بپوشانید تا فقط سوالات و نشانه های شما قابل مشاهده باشد. با دیدن این س questionsالات و نشانه های کلمات ، سعی کنید یادداشت های خود را (به قول خودتان) به صورت شفاهی بازسازی کنید. این کمک می کند دانش خود را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل کنید.

5. تأمل کنید: چند دقیقه در مورد مطالبی که یاد گرفته اید فکر کنید. همانطور که خودتان س questionsالاتی از قبیل "اهمیت این واقعیت ها چیست؟ آنها بر چه اصولی بنا شده اند؟ چگونه این ایده ها با آنچه من قبلاً می دانم سازگار است؟

برگرفته از رث گرافیک

6. مرور: از فضای پایین هر صفحه ای که برای خلاصه رزرو کرده اید استفاده کنید. هنگامی که این خلاصه ها را کامل کردید (این کار در هر مقطعی بین سخنرانی / خواندن و امتحان قابل انجام است) ، از این خلاصه ها برای کمک به مرور یادداشت های هفتگی بدون نیاز به بازگشت و بررسی همه چیزهایی که نوشته اید ، استفاده کنید.

روش یادداشت برداری کرنل به ویژه در میان دانش آموزان با استفاده از قلم و مداد برای یادداشت برداری سخنرانی محبوب است. برای کسانی که روی لپ تاپ یادداشت سخنرانی می کنند کمتر کاربرد دارد. آنچه که روش کورنل را بسیار جذاب می کند این است که شما با بی نظمی احتمالی در قسمت یادداشت های اصلی شروع می کنید ، اما با کمی کار ، در نهایت یک ساختار کاملاً مفید و ساده خواهید داشت. گرچه این روش یادداشت برداری رایج است ، اما همچنین وقت گیر است ، بنابراین ممکن است استفاده از آن برای هر کلاس ممکن نباشد.

طوفان فکری و نقشه های ذهنی

هر دوی این روش ها وسیله ای گرافیکی (تصویری) برای نمایش اطلاعات هستند. آنها با ارتباط دادن هر واقعیت یا ایده با واقعیت ها یا عقاید دیگر کار می کنند. آنها برای کسانی که نمایشی بصری از اطلاعات را دوست دارند خوب هستند. به خصوص برای کسانی که روی لپ تاپ یادداشت می کنند مفید نیستند. آنچه در آخر با آن روبرو خواهید شد اساساً یک سری حلقه است که از طریق خطوط از یک به دیگری به یکدیگر متصل می شوند. برای پیروی از این روش ، از وسط یک ورق کاغذ شروع کنید.

1. موضوع یا موضوع اصلی را تعیین کنید. این عنوان را در وسط صفحه با دایره ای دور آن بنویسید. توجه داشته باشید که می توانید همزمان بیش از یک کاغذ داشته باشید. اگر فکر می کنید موضوع اصلی را دارید و سپس آن موضوع تغییر می کند ، می توانید یک نقشه ذهنی جدید ایجاد کنید و بعداً یادداشت های خود را تلفیق کنید.

2. با ارائه حقایق اصلی (زیرعنوان ها) که مربوط به موضوع / موضوع اصلی است ، خطوط را از دایره و برچسب بیرون بیاورید.

3. همانطور که حقایق اضافی ارائه می شود که مربوط به هر عنوان فرعی است ، این خطوط را بکشید ، که به واقعیت اصلی مهم و برچسب مرتبط است.

4- پس از ایجاد نمای تصویری از مطالب ، از فضای اطراف لبه مقاله برای طرح س questionsال استفاده کنید. همچنین می توانید از خطوط رنگی مختلف برای اتصال افکار مختلف استفاده کنید. همچنین می توانید از لبه مقاله برای روشن کردن هر نکته ای که فکر می کنید در نوشتن نقشه ذهن شما مبهم یا گیج کننده است ، استفاده کنید. این کار بعداً به شما کمک می کند که بعداً به بررسی بپردازید.

5- پس از اینکه نقشه نهایی ذهن به همان اندازه ای که می خواهید کامل شد ، اطمینان حاصل کنید که آن را در فواصل منظم و در زمان آماده سازی امتحان نهایی مرور می کنید. مهم است که اطمینان حاصل کنید که می توانید هر یک از مفاهیمی را که در حلقه ها قرار داده اید توضیح دهید ، زیرا اینها محور اصلی درک شما هستند.

طوفان مغزی و نقشه های ذهنی به ویژه برای زبان آموزان خوب است ، اما دستیابی به آنها در سخنرانی گاهی دشوار است و هنگام یادداشت برداری از کتاب درسی یا مطالعه بسیار مفیدتر است. این به این دلیل است که اگر در حال خواندن انتقادی هستید ، می دانید چه چیزی در آینده قرار دارد و می توانید نقشه مغز / طوفان ذهنی خود را بر این اساس سازمان دهید. اگر تکلیف بعدی شما مقاله ای کتبی است ، روش طوفان مغزی / نقشه ذهنی می تواند به شما کمک کند تا افکار خود و پیوندهای بین آنها را روشن کنید.


یادداشت برداری خطی / روش رئوس مطالب
این روش یادداشت برداری برای کسانی که از لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنند مناسب است. همچنین اگر در علوم انسانی یا علوم اجتماعی تحصیل می کنید بسیار ایده آل است. شما اطلاعات کلی را در سمت چپ می نویسید ، و حقایق و توضیحات دقیق تری را که در سمت راست قرار دارند اضافه می کنید.

با توجه به اینکه نکات خود را با یک "ترتیب" سازمان یافته می نویسید ، برای اجرای این روش این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

1. با یک نکته یا موضوع اصلی شروع کنید - آن را در انتهای سمت چپ صفحه یا فضایی که در آن یادداشت می کنید بنویسید.

2. در زیر آن ، یک سری نکات مشخص تر راجع به آن نقطه اصلی بنویسید ، و قانون را کمی فرورفتگی کنید.

3. سطح اهمیت نقاط خاص با فاصله عمودی یا افقی آنها از نقطه اصلی نشان داده خواهد شد.

4. تورفتگی می تواند ساده باشد (بدون علامت گذاری ، فقط روابط فضایی) یا پیچیده تر (با استفاده از اعداد رومی ، حروف و / یا اعشار).

روش خطی برای گرفتن یادداشت سخنرانی دارای چندین مزیت است. در مرحله اول ، مناسب هر کسی است که از یک شکل منظم و منظم نسبت به یادداشت های خود رضایت کسب کند. بهتر است ، اگر این کار را درست انجام دهید ، این سیستم نه تنها محتوا بلکه روابط بین جنبه های محتوا را نیز ضبط می کند. این می تواند به مهارت های بهتر تفکر انتقادی منجر شود و این روش را به ویژه برای مرور مطالب ایده آل می کند. این به این دلیل است که روابط بین نقاط واضح است و ویرایش زیادی لازم نیست.

و با این حال ، روش خطی معایب خود را نیز دارد. این می تواند یک روش چالش برانگیز برای استفاده در سخنرانی ها باشد ، به خصوص اگر شما یک مربی دارید که دوست دارد از نقطه ای به نقطه دیگر بپرد ، یا یک مربی است که به طور معمول مماس می شود. همچنین به فکر بیشتری در کلاس نیاز دارد - سازماندهی دقیق مواد "در حال پرواز" همیشه آسان نیست. اگر سخنران شما خیلی سریع صحبت کند ، این حیله و تزویر حتی بیشتر می شود. یا اگر آنها دوست دارند مدت طولانی در مورد یک موضوع یا شاید حتی دو یا شاید حتی سه صحبت کنند بدون اینکه حتی کمی مکث کنند و تعجب کنید که آیا آنها در واقع یک ربات انسانی هستند که اصلاً نیازی به نفس کشیدن ندارند شاید اینگونه است که آنها اینقدر درباره موضوع خود یا حتی دو موضوع یا حتی سه موضوع می دانند و آیا این جمله رو به پایان است؟ پیو بله - یادداشت برداری خطی برای افراد ضعیف نیست.

اما ، اگر مقاله ای که روی آن کار می کنید به یک سازمان فکری یا موضوعی خاص نیاز دارد ، استفاده از این روش یادداشت برداری برای سخنرانی بسیار مفید خواهد بود. بنابراین فوراً آن را یادداشت نکنید. ممکن است نگه داشتن روی مشعل پشتی و استفاده درصورت مناسب باشد.

آنچه مهمترین است - مانند سایر روشهای یادداشت برداری سخنرانی - این است که شما مرتباً به یادداشتهای خود برگردید و آنها را مرور کنید. یک بار نوشتن آنها و دیگر هرگز نگاه کردن به آنها ، شما را خیلی دور نخواهد کرد.





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: